Josep Climent
Índex (pot
fer click en cadascun dels apartats per veure el contigut)
- Testament
de Josep Climent, reflexions sobre... per la revista SAÓ.
23/01/2009 -Recensions i documents sobre Climent al Rectorologi
Conferència sobre Josep Climent
Castelló de la Plana, ciutat important en nèixer Climent l’onze de març de 1706 i que s’ha anat situant en primer lloc, ha donat en tots els temps fills ilustres. Tenint en compte inclòs el nivell privilegiat que en el segle XVIII tenien encara els eclesiàstics la personalitat i la importància de Josep Climent i Avinent podria comaparar-se i compartir, amb nota alta, amb els diversos castellonencs de tots els temps. Per alta banda, Climent va estimar sempre la seva ciutat natal mantenint els lligams tant des de València com desde Madrid o Barcelona. A favor de Castelló i del Colegi d’Orfes que ell fundà, el bisbe dimisionari de Barcelona –que morí a Castelló el 28 de Novembre de l’any 1781- feu testament. Tercer Centenari Climent
va ser figura com a rector, com a canoge magistral i finalment
com a bisbe de Barcelona. No deixar de ser-ho tampoc com
a bisbe dimisionari, de Castelló sortiren i arrivaren
correus arreu d’Europa.
El
natural de l’home no vaira amb el temps. Si les conviccions,
els conceptes i els poders i per aixó s’imposen,
en tota visió històrica, les coordenades de
temps i espai. En aquest sentit cal tenir clar, de vell
entuvi, les diferències quasi abismals de l’Esglèsia
en l’època de Climent i la que ha anat seguint.
Puntualitzant
més, les diferències entre l’època
de Climent i l’actual són que, a partir del
dit Dret Canònic de 1983, ja no es fan oposicions
a parròquies. El bisbe va ser nomeat “a dit”,
i ell nomenà també als rectors, els canonges,
els jutges i professors “a dit”. Els Cabildos
Catedrals han perdut les seves prerrogatives històriques.
És encara més significatiu el fet que si abans
els jutges eclesiàstics, una vegada confirmats pel
bisbe en la seva pressa de possesió, continuaven
en el càrrec de forma inalterable fins morir, ara
el bisbe els nombre “ad libitum” per periodes
de dos, tres o quatre anys, sense dret a ser reelegits.
Episcopus Els
canvis entre el s. XVIII i el XX/XXI, per importants que
puguin ser, ho són menys que l’evolució
que es donà, també en relació als bisbes,
en el segle III i IV. Cal, en aquest aspecte comparatiu,
dir que cap dels bisbes que jo he estudiat –Climent,
Armanyà, Martí...-, quan parlen de l’Esglèsia
Primitiva, no es fixen en els temps Apostòlics o
en les comunitats de preveres, sinò a partir de l’aparició
de la figura del “episcopus” en el segle III
i IV.
Abans
de seguir endavant cal teir clar i definit l’ideari
intelectual, teològic, eclesial i polític
de Climent. En el camp de les costums fou jansenista, això
és, promotor de la moral estreta en contraposició
del probabilisme i concepció més laxa dels
Jesuites.
Quan el 2 de Desembre de 1981, amb motiu del segon centenari de la mort de Climent, convidat per els Srs. Eugeni Díaz Manteca i Casimir Melià Tena, de la Societat Castellonenca de Cultura, se m’oferí pronunciar una conferència en vaig fixar, de forma més àmplia, en la figura de Climent. En aquesta ocasió, després de les pinzellades anteriores, ho faré sobre el Motí de Quintes ocorregut el 4 de Maig de 1773, les responsabilitats del Compte de Ricla, l’afer de “La Niña”, l’empresonament dels diputats catalans i la remoció de Climent de bisbe de Barcelona com a última consequència de tot.
Carles
III el 3 de Novembre de 1770 expedí una reial cèlula
dirigida a sustituir el servei militar voluntari per l’obligatori,
en virtut de la qual tots els varons, no exemptes, compressos
entre els 17 y els 36 anys inclusiu, entrarien anualment
en la caixa o lleves pel sorteig en les provincies que,
progresivament, s’anés fent executiva l’ordre.
La
reacció en contra a la milicia obligatòria
tant derivada de les lleis de Felip V com a la de Carles
III, es comprenen perfectament si es té en compte
que, com especifica la ordre de 1770, els joves compresos
entre els 17 i els 24 anys elegits debien servir a l’exèrcit
durant 8 anys, els compresos entre 24 i 30 7 anys, i 6 els
compresos entre 30 i 36 anys, fet que consternà a
famílies i intstitucions de Catalunya tement-se un
estancament del seu progrés.
Si
les relacions de Climent amb el antecesor de Ricla, el Marqués
de la Mina, casat amb una valenciana, foren sumamant amistoses,
les del bisbe amb Ricla foren tot lo contrari.
Marina
Pino, en el seu pròleg i article final a la traducció
de “Memorias de España” de Giacomo Casanova
–traduït per Àngel Crespo i publicat per
Espasa l’any 2006- és la única historiadora,
que jo hagi vist, que tracti, basant-se en part en lo que
jo dic en la meva obra, la importància de l’incident
i les diferències entre el Compte de Ricla i Climent.
Marina Pino creu que el que va rebre malament a Ricle fou
Climent, tot i que està documentat que fou al revés.
De totes formes situa bé el tema en relació
a Climent quan deixa constància de que era il.lustrat:
Abalot de Quintes – Historiografia
El
17 de Març de 1773 es publicà “la real
ordenanza adicional a la de reemplazos de tres de Noviembre
de 1770 por la cual se sirve declarar S.M varias exenciones
y casos para la más exacta ejecución del alistamiento
y sorteo guardando equidad”. Encara que devien sortejar-se
tan sols el nombre de places previstes per l’exèrcit
en cada lleva, no obstant l’ordre precisava que l’allistament
debia ser general:
Al
ser coneguda l’ordenança a principis d’Abril
de 1773 la consternació fou general en tot Catalunya.
Molts joves, inclosos en les edats pervistes per la lleva,
es varen amagar e inclòs altres emigraren a França.
La mala fama que tenia la milicia entre els naturals de
Catalunya, el periode excesivament llarg del servei militar
que trencaba projectes i vides i la resitència, també,
a una nova providència unificadora en la línea
del Decret de Nova Planta, s’ajuntaren en contra de
la providència. Barcelona va començar a viure
amb por, publicant-se bandos clandestins de resistència.
Fou aquesta situació explosiva que va obligar, com
hem dit, al retorn de Climent.
Quan
la conmoció popular era major va sobrevenir una forta
pluja primaveral que obligà als amotinats a refugiar-se
en els claustres dels convents i en la catedral de Barcelona
que, arrel de les últimes ordenances sobre els llocs
d’asil, sols ella a Barcelona, gaudia d’aquest
dret. A la catedral, malgrat l’oposició d’alguns
canonges i prohoms, els joves van aconseguir pujar a la
torre i tocar a somatent. Aquest toc, prohibit des de la
Guerra de Succesió va fer que les botigues tanquessin
i també el possés el forrellac a les cases. Quan
lo señor bisbe veu Sí,
efectivament, desde la trona s’inicià un inusual
diàleg entre Climent i els joves tal com relexa la
canço. Després de dir Climent als amotinats
que es retiressin a les seves cases sense més soroll
aclarint que “si no us retireu, ara, ni jo m’atreviré
a intercedir per vosaltres, no podreu deixar d’ocasionar-vos
una providència rigorosa”. Després d’aquestes
paraules esperà Climent durant uns moments en sileci
a veure quina era la recció del poble, que continuà
cridant tots alhora. Quan Climent aconseguí que es
fes de nou silenci digué que parlés un de
sol. Un jove, en nom de tots, demanà un bando firmat
que decretés la suspendió de les quintes i
que a més, garantís que acabat l’abalot,
no es fessin averiguacions i es prenguessin represàlies.
Demanant expresament que Climent, en presona, fos el portaveu
del poble davant les autoritats de cara a aconseguir la
confirmació escrita de les exigències populars. Motí – Conseqüències La magnitud dels incidents del dimarts dia 4 de Maig va fer tèmer als barcelonincs reaccions d’alguna manera semblants a la Guerra de Successió. No sols l’Ajuntament sinò el mateix Climent posà en joc totes les seves influències a Madrid per apaivagar també allà els ànims dels polítics i dels militars. Desafinat els perills e interpretacions en que Climent seguiria incorrent, va intercedir en llarga carta al ministre de la guerra Compte de Ricla, el primer responsable. En la seva representació al secretari de la Guerra si per una banda diu que no pensa involucrar-se en asuntes polítics, per l’altra, tornant a incidir en pensaments seus, clericalistes i episcopalistes exposats en la seva pastoral famosa de 1769, justifica que de cap de les maneres pot deixar sols als seu feligresos. Escriu també el bisbe altres cartes als seus amic com Manuel de la Roda. També demana la mediació de l’Abbé Clément perquè no convenia a barceona que, desde fora, es facilités una reacció airada del govern. Nova ordre d’allistament Tal
com era previsible la reacció del Consell no fou
la que s’hagués volgut. En el mes de juny del
mateix any 1773, Carles III va emetre una nova reial cédula
en la que si per una banda hi han expresions literàries
de què no es prenguèssin mesures en contra
del passat Motí ordena que es reemprengui el sorteig
de quintes i s’assegurin fortificacions convenients
per evitar altercats com el del dia 4 de Maig. El mateix
secretari de la Guerra feu arribar a Barcelona, extraoficialment,
que es complís la llei de quintes encara que fos
a través d’algun artifici que a la llarga es
concretaria en trocar el sorteig de forma convinguda.
Els
problemes no havien pas acabat pel bisbe de Barcelona. Ell
continuà vigilant i disposat a intervenir en tot
lo que la coniència del compliment del seu deure
li indiqués.
Climent
seguia tots els moviments de la Diputació per mitjà
de Bartomeu Amat, un dels diputats, germà de Fèlix
Amat. Bartomeu Amat i Francesc Generas foren els diputats
encarregats de consersuar la contribució que podrien
donar a la Diputació tant el Cabildo com el bisbe.
Climent respongué, textualment, que “sempre
i quant la Diputació ho disposi está disposat
a contribuir amb la gratificació correspontent a
les seves posibilitats”. L’ús del mot
“gratificació” en comptes de “contribució”
no deixa de ser significatiu.
Ja
que, qui així ho desitgi, pot seguir l’evolució
de la Diputació en el meu llibre sobre Climent, a
fi de no allargar-me massa paso a resumir el procés
fixant-nos en el punt en que quatre diputats són
posats a la pressó i confiscats tots els seus bens,
etc. Climent defensa els Diputats Climent,
malgrat alvirar evidentment que qualsevol defensa oficial
dels quatre diputats empresonats podria perjudicar-lo, una
vegada comprobat que les seves varies gestions secretes
e indirectes no aconseguiren la alliberació, finalment
el 20 d’Agost de 1774 decideix dirigir-se, ni més
ni menys, al president del Consell de qui partí l’ordre
de reclusió, Manuel Ventura Figueroa.
En
aquell context polític era previsible que el regalisme
oficial i l’inèrcia de la visió centralista
de les coses, considerés l’intervenció
de Climent ofensiva a les regalies. La pràctica del
momento, no solament considerava que un bisbe no debia inmiscuir-se
sinò que, en tot cas, debia defensar el Consell,
a la Justícia i al Rei i esperar, submís,
llurs decisions. Remoció: carta i fanals El
molt extens parer fiscal de Campomanes contra Climent, dirigit
a provocar decididament la remoció del bisbe de Barcelona,
no sols l’acusa d’haver colaborat amb els “siniestros
fines” separatistes de la Diputació sinò
que arriba a sugerir que Climent fos cridat a declarar a
l’Audiència de Barcelona: “Que lo peor
de todo era, que de las juntas clandestinas celebradas por
los 12 diputados intrusos de gremios, constaba la dirección,
consejo, protección y parte activa que había
tomado el Rdo. obispo de acuerdo con los propios diputados
para auxiliar sus siniestros fines y coligar en ellos al
clero y comunidades de Barcelona, abusando de su autoridad
pastoral (...) lo cual aunque pareciese inverosímil
e increible constaba probado instrumentalmente ya oyéndose,
por sí mismo, el Rdo. Obispo, ya escribiéndoles
por medio de Dn. Fèlix Amat, su paje, hermano de
Bartolomé Amat, uno de los diputados gremiales de
Barcelona”. Clericalisme de Climent Era
doctrina compartida per molts bisbes i eclesiàsitcs
afins al regalisme oficial, que els bisbes, com abans insinuàvem,
no debien utilizar mai la seva primacia pastoral en contra
del gobern. Francesc Armanyà i Font, bisbe de Lugo
i arquebisbe, després, de Tarragona ho solia dir
amb freqüència, però caldria haver vist
lo que hagués fet en les greus circunstàncies
en que Climent es trobà a Barcelona. Així
doncs, es comprén el dictàmen: “que
los fiscales se admiraban de hallar instrumentalmente complicado
al Rdo. obispo, en excesos que eran tan impropios de su
caràcter, de la gratitud que debía conservar
a V.M. por su elevación a la mitra y a las obligaciones
de su cargo pastoral, siendo más propio de su celo
exhortar a sus feligreses a la obediencia y respeto a las
reales órdenes y de las que, en su real nombre, publicaban
los magistrados para conservar en tranquilidad y justicia
las gentes” Bisbe de Màlaga Si bé Climent havia estat informat per diferents conductes sobre els rumors dels plans de treure’l de Barcelona, com l’informació secreta que li donà, en aquest sentit, el Cardenal Conte, ex-nunci a Portugal, al seu pas per Barcelona camí de Roma, no perdé mai l’esperança de convèncer al Rei de que no se’l remogués. Ni davant de l’informació de que havia estat promogut al bisbat de Málaga, notícia donada oficialment pel marqués de Llanos en carta de set de Febrer de 1775, en la seva resposta, de l’11 del mateix mes, Climent exposa la doctrina, del tall episcopalista, en contra del su trasllat a Màlaga. Després de dir que el seu trasllat a Màlaga no reportaria cap benefici a la diòcesi, continua: “Por otra parte juzgo ser muy puesto en razón que para las traslaciones solamente se atienda a la utilidad de una Iglesia en el caso de que no se cause perjuicio a la otra. Y por lo que concibo, a más de que sería inútil en Málaga, soy ahora en Barcelona menos inútil de lo que fuí al principio”. Després de dir que els canvis de bisbes de Barcelona, diòcesi considerada de trànsit, a altres seus considerades de terme, han causat greus prejudicis en lo temporal i espiritual, passa a resumir la seva trajectòria barcelonina en tots els camps tot dirigit a que Carles III el defensi, suplicant si “S.M. tiene a bien que acabe mis días en este destino, que me dió la providencia, como se lo ruego con la mayor humildad y con la esperanza de alcanzarlo de su notoria real justificación y clemencia”. Cal notar que, ni en aquest moment, Climent s’havé a utilitzar expresions regalistes que li hagueren facilitat quedar-se: “el destino que me dió la divina Providencia”, en comptes d’alagar al Rei amb la menció de que havia estat Carles III qui li havia proposat. Dimisió Màlaga i Barcelona La
sort estava ja tirada. En aquelles circunstàncies
es considerava prioritari remoure de Barcelona el bisbe
i tots els càrrecs polítics i militars que
d’alguna manera resularen, per activa o per pasiva,
implicats en els esdeveniments de l’Abalot de Quintes.
Ja no hi havia posibilitat pràctica de que es dongués
marxa enrere. Davant de la proposta de trasllat a Màlaga,
Climent decideix, en carta del 15 de Febrer de 1775, dir
que no volia anar a Màlafa, fosin quines fosin les
conseqüències de la seva renúncia i esperant,
però, encara, que al final se’l deixés
a Barcelona. El Rei no acceptà la renúncia
amb l’explícita conseqüència de
que deuria també renunciar a la seu de Barcelona.
Així ho comunicà el Consell en carta de 4
de Març de 1775. La Remoció “A
más haré constar con igual evidencia, que
bien lejos de haber fomentado la conmoción del día
4 de Mayo del 73, procuré, y por una especial asistencia
de Dios, logré sosegarla con mis exhortaciones, ruegos
y lágrimas, viéndose entonces los buenos efectos
que produce el amor recíproco entre los obispos y
sus feligreses ... Y no dudo que si hubiera llegado a los
oídos de S.M. esta noticia se hubiera dignado manifestar
su real agrado ... Justificada así mi inocencia,
rogaré a V.M. se sirva de tomar aquella providencia
que juzgue más oportuna para desvanecer la más
atroz calumnia y vindicar mi honor. A la verdad no he oído
que a algún obispo, contra su voluntad se le haya
transferido de una Iglesia a otra y menos por los sensibles
motivos que se dice haber tenido V.M. resolver mi traslado
a Málaga, por cuya circunstancia no sólo,
o no tanto se dirige a darme el destino de Málaga,
como a separarme de Barcelona ... Así para cumplir
la voluntad de Dios y de V.M. humildemente le suplico me
permia renunciar este obispado”. Remoció La notícia final de que Climent havia d´abandonar Barcelona, sense cap recurs més, li dona el mateix Roda en carta del 5 d´Abril del 1775, que arriba a Barcelona el dimarts sant dia 11. La sort final conmogué profundament a Climent qui el dimecres sant dia 12 encara escrigué a Roda exposant idees i dubtes, que bullien en el seu pensament, com de quina manera informar a Barcelona i a França. Fins el divendres sant el bisbe no va confiar als seus inmediats colaboradors la resolució final, que ells ja havien adivinat pel seu semblant. Dissabte sant informa al Cabildo. La dimisió definitiva del bisbe de Barcelona fou coneguda ràpidament per tot Barcelona i diòcesis. Barcelona davant la remoció A
Barcelona, abans de que tot acabés, hi havia diferents
opinions. Mentres que uns creien que Climent se’n
sortiria, els més entessos previeren aquest final.
Conegut el fet, el diumenge de Pasqua de Resurrecció,
dia 16 d’Abril, la catedral no pogué contenir
la multitud de fidels que hi acudiren. Quan Climent es disposà
a impartir la benedicció solemne, les llàgrimes
i tristesa dels fidels el conmogueren tant que quasi no
pogué concluir el rite. Al retornar a palau no hi
havia forma d’avançar, tothom volia arribar
a besar-li la mà, plorós. De seguida es volgué
convèncer que, per la seva salut, seria millor, al
menys, no sortir de palau. Tot era en va, al carrer no deixaven
d’agrupar-se gent, sobre tot els qui eren objecte
de la seva beneficència. Reacció de Barcelona Com
sol esdevenir en fets semblants, Climent va tenir que portar
quasi ell sol la seva defensa, servint-se dels contats amics
com Manuel de Roda o Manuel Sisternes. Sembla que la vida
de la diócesis seguia el seu curs ordinari i que,
pràcticament, cap estament del clero secular i regular
intervení directament ni a favor ni en contra de
Climent fins quan tot estigué ha decidit. Per aixó
el mateix bisbe reconegué que s’havia reaccionat
tard. La personalitat i pensament de Climent en aquella
societat de Barcelona amb l’influència encara
latent dels jesuites i les divisions politiquees i religioses,
explícites o implícites, no sembla fossin
un bon context per una defensa del prelat. Últims actes i providències Climent
abans d’abandonar definitivament Barcelona en el temsps
que li havia donat el lent procés burocràtic,
o formulació documental de la renuncia i acceptació
del Vaticà, continuà desevolupant una activitat
quasi frenética volguent concluir projectes de temps
preparats, com la benedicció del Cementiri de la
Mar Bella, l’edicte de la Constitució de les
Quaranta Hores, consagració d’aras, conferir
ordres sagrades.... Retirada a Castelló Si
bé Climent en un principi pensava retirar-se al convent
carmelita del Desert de les Palmes, proper a Castelló
i, amb l’aprovació dels religiosos, tot s’anava
preparant perquè fos el seu retiro, la feridura modificà
aquest plà. Francesc
Tort Mitjans
TESTAMENT DE JOSEP CLIMENT AVINENT
23-01-2009 L`il•lustre
professor e historiador Dr. Marc Adell em demanà,
per la revista “Saó” un article sobre
el bisbe Josep Climent de qui, un servidor, n`escrigué
una biografia. M`ha semblat be fer-lo sobre el Testament
del gran bisbe il•lustrat de Castelló de la
Plana.
Cap. I (Francesc Tort Mitjans) a)Dades biogràfiques que Climent ressalta. -Va
estudiar en la Universitat de Valencia b) El Testament de Climent no parla dels affers de la seva trista, injusta, obligada dimissió al bisbat de Barcelona. Cal
notar que Climent deixa clar, en el Testament, com hem vist,
que enterat de que havia sigut promogut a la seu de Barcelona,
la primera reacció de Climent fou renunciar-hi. Per
diverses circumstancies, finalment, va acceptar. No diu,
però, res de les tristes circumstancies de la seva
obligada, injusta, dimissió tant de la seu de Màlaga,
a la que es pretengué traslladar-lo, com de la mateixa
seu de Barcelona a la que el 1766 havia sigut promogut.
(2) El Testament demostra que el màxim títol, que empra, es el d`haver sigut bisbe de Barcelona. Puntualitza, també, que ja es troba recuperat de l`atac de hemiplegia. Aquest fou el motiu que li feu canviar els seus plans de retirar-se al Desert de les Palmes a la sua casa de Castelló de la Plana.(3). El
Testament, fet precisament a conseqüència de
la seva delicada salut, i de algun ensurt sofert a finals
de 1776, demostra que Climent es troba, ja, totalment dedicat,
a la seva nova vida i als seus nous plans pastorals sobre
tot en el camp del ensenyament dels nens i nenes pobres
de Castelló i Comarca. Crec
que te importància ressaltar el següent paràgraf
textual del Testament : “En atención que no
tengo ni he tenido algún hermano, y que mi Padre,
Abuelo y Bisabuelo tampoco los tuvieron, a lo menos que
hayan dejado sucesión”.
Cap. II (Francesc Tort Mitjans) En el Testament hom hi pot trobar, a grans trets, no solament el resum biogràfic de Climent sinó també el seu pensament, la seva manera de ser, el seu natural, fora de tot condicionament polític o de circumstancia. Afloren sentiments de bondat, justícia, de respecte a les Institucions i els seus dirigents, visió de futur. Amor als familiars, al servei, a les ordres religioses i convents afins i, sobre tot, el seu agraïment a Castelló de la Plana. a)-El testament es redactat segons pautes ordinaris amb les pinzellades personals que Climent vol ressaltar. -Es confessa pecador i demana perdó a Déu: “Y considerando que son innumerables los pecados, que he cometido y gravísimas las faltas, que he tenido en el cumplimiento de las obligaciones propias de los sagrados ministerios, a que se dignó elevarme su Majestad sin merecerlo, penetrado del mayor temor de la estrecha cuenta que debo dar a Dios y de la pena que por ellos merezco, me abrazo con la Cruz de Jesucristo, mi Divino Salvador y Redentor y puesta toda mi confianza en los méritos infinitos de su pasión y muerte, ruego humildemente a Dios en nombre de su Divino Hijo, que me haga la gracia de concederme una penitencia final y una muerte cristiana” -Devocions personals de Climent : “Y para conseguirlo recomiendo mi alma a la Santísima Virgen Maria Madre de mi Criador y Salvador Jesucristo, a mi Ángel de la Guarda, al Glorioso Patriarca San José, a Santo Tomás de Aquino y a Santa Teresa de Jesús... y les ruego que intercedan con Dios, para que por su infinita misericordia y bondad, se digne perdonar mis pecados y concederme la gloria eterna” -Sobre la cerimònia del seu enterrament : Climent diu “deseo y quiero” que el seu cos sigui enterrat a l`Església Parroquial de Castelló de la Plana en el lloc que decideixi el “Reverendo Clero”. Si bé diu que desitjaria que el seu enterrament es fes sense cap solemnitat n`obstant “Ya que la Divina Providencia me elevó sin merecerlo a la Dignidad de Obispo, convengo que se haga según dispone el Ceremonial de Obispos”
-Patronat Reial No
s‘ens pot escapar, a partir de les expressions anteriors,
que Climent agraeix al Rei, i en principi no al Papa, els
seus nomenaments ministerials, agrupant-los tots. No tots
evidentment li vingueren per mitjà del Rei, però
la seva visió monàrquica li fa dir textualment
: “ A que se dignó elevarme su Magestad sin
merecerlo”. Climent en un medi monàrquic vol
ressaltar el fet de que fou S. M. el qui el va nomenar tant
bisbe de Barcelona com també canonge etc. No es descarta,
tampoc, que Climent, al mostrar-se clarament monàrquic,
més regalista que episcopalista i clericalista, com
va ser moltes vegades titllat, sobre tot, durant el seu
episcopat, vulgui assegurar els seus plans sobre la creació
de l‘Escola d‘Orfes. Reflexió
sobre els inconvenients de l‘abolició unilateral
del Patronat Reial. No seré jo qui no albiri motius e intencions bones en la formació i proclamació del nou Dret Canònic en aspectes i canons a que em refereixo. Permetim-se, però, recordar el principi basic de la moral pràctica : “Licet cum fine honesto bonam aut indiferentem causam ponere, cuius duplex sit eyus efectus, alter bonus et alter malus, dummodo bonus non sequantur mediante malus et absit causa proportionata gravis”. Crec que, al menys l`ultima part, “que el fi bo no vingui com a conseqüència del dolent” seria molt discutible. El nou Dret Canònic en vigor a fi de deixar als bisbes sense cap trava, esporga del organigrama canònic històric les primacies dels cabildos catedrals, dels jutges diocesans que de ser, abans, elegits “ad nutum episcopi” de forma vitalícia, ara ho son, com a màxim, durant cuatre anys a gust del bisbe, que els pot reelegir, o no, sense altra alternativa per part dels “jutges diocesans”que acceptar lo que se li doni.
L`abolició pràctica i reglada dels Sínodes
Diocesans, que organitzaven de forma concreta i reglada
la pastoral ordinària de les parròquies etc,
si per una banda es fa que no quedi ningú lligat
a res, ni bisbes, ni rectors, per l`altra marca un fàcil
desordre En
casos concrets, sota la vigència del nou Dret Canònic
(1983), un “simulacre” de judici eclesiàstic,
, sense garanties, (en el moment actual el mateix bisbe
pot actuar, en la pràctica, directament com a fiscal)
pot primar sobre sentencia contraria emesa per els Tribunals
Civils, en general i normalment amb infinites més
garanties que els tribunals eclesiàstics. El Patronat
Reial, al que abans fèiem referència, i a
qui es podia acudir en contra de sentencies i actuacions
d` organismes eclesials, era també una garantia millor
en defensa dels lacis i dels eclesiàstics. Tornant al tema del Patronat Reial i les seves actuacions eclesials, soc conscient que en el moment present existeix, crec, consens universal sobre la conveniència de la separació de l`Església, i qualsevol religió, de l`Estat. Una cosa es, situats en els principis del s. XXI, parlar, en general, del tema que tracto, i l`altra es considerar-lo situats o mirant els principis i mitjans del s. XIX. Una cosa es collir la fruita madura, i l`altra quant encara està verda. Una cosa es parlar de l`evolució forçada, del tema, i l`altra des de una evolució i no des de una revolució. Em sembla que encara ara, a Espanya, no s`ha madurat del tot en el tema o que el passat no s`ha convertit en pòsit històric sense inèrcies ni passions.
III- Nivell Econòmic de Climent: Josep
Climent i Avinent gaudí, ja al néixer, de
patrimoni bastant. El seu nivell econòmic s‘evidencia
alt, també, a partir de les quantitats que deixa,
unes puntuals, altres vitalícies, en el Testament Durant
el seu retiro de Castelló de la Plana tingué
al seu immediat servei, a mes de dos capellans els doctors
Carlos Marqués i Cristoval Fabregat, al menys, a
set persones qualificades, algunes ja el serviren a Barcelona:
Secretari particular, dues criades, un cuiner, un patge,
un lacai i un cotxer. Son els que entren el la distribució
testamentaria. Deixa
a la seva criada Agueda Esteve cent lliures anuals vitalícies.
Dominics,
30 misses, 30 pesetes c)- Llegats en relació a familiars, col.laboradors i amics -Mara
Teresa Avinent. -
Col•laboradors: A partir de la biografia de Climent, en concret a Barcelona, coneixem com procurava tenir relació personal amb tots els seus col•laboradors, molts dels quals ja estaven amb ell a València com Domènec Roig, Joaquim Roig, Narcís Xicola etc. amb quina cura els elegia i s`hi relacionava. Àdhuc li agradava entrar a la cuina, parlar dels menús que es preparaven, sobre tot quant hi havia visites, com li agradava que la cuina prepares melmelades etc. (6) Dn.
Narciso Chicola : el seu patge. Era l`home més pròxim
y de confiança de Climent desprès de Roig.
Era persona erudita amb qui el bisbe hi podia parlar. Interessat
en tota la producció de Climent i en les seves obres.
Així, es mantingui o no al seu servei al morir Climent,
li deixa a més de lo economic “Todos los sermones
latinos del Venerable Fy. Luis de Granada, la Retórica
Eclesiàstica del mismo, y todas las obras y papeles
mios, o que se hayan impreso de mi orden” -“Diferentes personas de mi cariño”: “Dejo
y lego a diferentes personas de mi cariño algunos
bienes muebles y algunos de mis libros, que constaran por
un papel que dejaré firmado, encargado a Dn. Domingo
Roig, que haga la distribución según la nota
que contenga dicho papel”.
Cap. IV (Francesc Tort Mitjans) IV-L`educasió dels nens i nenes sobre tot pobres i la creació d`Escoles una constant de la pastoral de Josep Climent arreu : Preocupació
pastoral de Climent en relació als nens i nenes pobres
i als estudiats sense mitjans es superlativa. L‘educació
de les nenes i nens pobres constituí la prioritat
social i pastoral de Josep Climent durant tota la seva vida.
Valencia, Barcelona, Castelló de la Plana . a)-Valencia
: b)-Barcelona : “Así mismo ratifico la donación que hice, y declaré ante el mismo escribano en 12 de noviembre próximo pasado, de las casas fabricadas a mis costas en la ciudad de Barcelona al Convento de Religiosas Franciscas de Santa Isabel, como también la donación que he hecho de dos mil libras catalanas para socorro de las pobres Beatas de Sto. Domingo de dicha ciudad de Barcelona, queriendo, que por ningún pretexto se impugnen...” c)- Castelló de la Plana : Col•legi de Primeres Lletres de pa Plaça Pescadors : “Es m i voluntad que al maestro de primeras letras, que en el día hay y al que le sucediere, en la plazuela de Pescadores de ala presente Villa, (que se ha fabricado a mis costas) se le de de mis bienes cien libras anuales de asistencia o salario” Mestre de Llatí : “A mas quiero y es mi voluntad que el principal maestro de Latinidad, que tiene esta Villa, y al que le sucediere, se le continúen y den de mis rentas las cien libras anuas, que actualmente le doy, por considerar corto el salario que la Villa le da”. Mestre de Rudiments o Repetidor : “A mas quiero que durante ala vida de Miguel Torres, Maestro de Rudimentos o Repetidor, que ha sido en dichas aulas, se le continúen, y den al que le sustituye en dicho Magisterio, las cincuenta libras anuas que actualmente le doy...”
HEREU UNIVERSAL, EL NOU COLEGI D’ORFES DE CASTELLÓ I COMARCA. INSTITUCIO MIXTA, PER NENS I NENES ORFES POBRES. a)
Arguments que dona Climent per la fundaciço de la
Casa d`Orfes. : b)
Creació de la Junta Administrativa de la Casa d`Orfes.- Cosins,el
capità Pere Avinent i Dn. Joaquim Tosquella, nomenats
marmessors. c)Director del Col.egi d`Orfes instituït per nens i nenes. Climent per assegurar el bon funcionament- de la seva nova fundació i creació de la Casa d`Orfes, mira com funciona el Col•legi de Sant Vicenç de Valencia, que ell coneix be: “Es mi voluntad que Dr. Carlos Marqués, y el eclesiástico, que le sucediere, viva en los cuartos bajos de mi casa para que pueda estar a-vista del cuidado de los niños y niñas, practicar lo que el clavario del Colegio de Sn. Vicente de Valencia, y según lo que se prevendrá en las constituciones. Y respecto de que dicho Dr. Marqués, como sus sucesores, han de poner el mayor trabajo en su empleo, quiero que se les de cincuenta libras anuas desde el día de mi muerte”
Climent es conscient de que crea una Casa d`Orfes en benefici de laics però per iniciativa i amb bens eclesiàstics. Coneix que les circumstancies de temps i d`espai de la nova fundació eclesiàstica, a mantenir-se amb bens civils o “de realengo”, etc. etc., en moment en que s`està lentament coent el control i limitació dels bens i estaments de l`Església poden condicionar el seu èxit per això espera aconseguir del Rei el suport que necessita la nova fundació. Climent es refereix principalment als furs del reina de Valencia, encara que en el context de lo dit anteriorment. Vegem com textualment el Bisbe ho argumenta en el Testament : “Y Prevengo, que si dicha disposición y fundación de dicha Casa le obstaren (lo que no me persuado), los fueros que prohíben en este Reino, a los Lugares Pios, Eclesiásticos o Religiosos adquirir bienes de realengo, encargo a los dichos Administradores que, si yo no me hubiese informado, y en caso necesario acudido a la Real Piedad, exponiendo la utilidad de esta fundación a favor del estado, por ser una juventud desvalida, de la cual se pierden muchos por falta de semejantes establecimientos hechos a favor de Legos, y suplicando, se digne declarar, que a dicha fundación no le obstan los referidos fueros; si que la expresada Casa puede adquirir bienes, bien que sujetos a las cargas reales y vecinales; y de que en caso de no estimarse así, se digne conceder la condonación de los bienes, que dicha Casa haya menester para su subsistencia, acudan, en tal caso dichos Administradores a la Real Piedad con dicha súplica” e) Què fer en el pitjor dels casos a favor dels nens i nenes pobres orfes: Subastar els seus bens per pagar els seus legats i el resta deixar-los, a semblança d`una fundació, a la Parròquia de Castelló per distribuir-los en fins similars als que pretén la Casa d`Orfes quin establiment quedaria revocat. Climent en cas de que, sobre tot a causa de que algú volgués aplicar a la fundació de forma restrictiva els furs del Reina de Valencia, o una vegada en funcionament es declarés il•legal, decreta una sèrie de providències. Climent demostra absolutament que per sobre de tot ell pretén aconseguir en qualsevol hipótesi els mateixos fins : Donar als nens i nenes orfes pobres una bona educació i un bon ofici que els permeti una vida social i familiar digne. Les seves mateixes expressions testamentaries son tant clares i contundents que no podem pas deixar de transcriure-les literalment: “Sin caso fuere, que alguno a título de la prohibición de los referidos fueros, quisiera impugnar mi disposición, es mi voluntad, que dichos administradores vendan mis bienes dentro del año en pública subasta, o como tuvieran por conveniente, con el cargo de pagar anualmente dichos legados y mandas perpetuas y lo restante de su precio se deposite en el Archivo de la Parroquial de esta Iglesia y se distribuya en colocar huérfanos y huérfanas de dicha calidad en casas industriosas, que les enseñen la doctrina cristiana y trabajar, dando a quien se encargue los alimentos hasta la edad, que les parezca, y así propio en dar a los educados y educadas en dicha forma, la cantidad que parezca, cuando se casen y en cualquier otro fin util para la educación de Niños y Niñas pobres huérfanos; destinando también al Hospital de Pobres enfermos de esta Villa la cantidad que les parezca, quedando revocado el establecimiento del Colegio o Casa” f)
Constitucions : g)Creació d`una Biblioteca Publica : Una de les notes del prelat il•lustrat (12), fou crear a Barcelona per mitjà de Felix Amat la primera Biblioteca Pública al Seminari. També a Castelló de la Plana Climent decreta erigir en les habitacions baixes de la seva casa paterna junt a la fundació principal una Biblioteca Pública formada de llibres que siguin útils per la joventut de la Vila de la que cuidarà el director de la Casa d`Orfes. Ningú millor que el text del mateix Climent per fer-hi reflexió : “Y siendo mi voluntad, que se establezca, o forme una librería pública en la habitación del mismo Clavario, que lo será el eclesiástico que resida en la casa, quiero que se escojan, si yo no los hubiera escogido, y se coloquen en dicha librería aquellos libros que, a juicio de mis testamentarios se reputasen útiles para la instrucción cristiana y racional de los vecinos de esta Villa, comprando, a más de los que tengo, del producto de los que habrán de venderse, aquellos que se discurran a propósito de dicho fin” h) Què va passar després de la mort de Climent En compliment de les previsions e indicacions puntuals del bisbe Climent sobre com la Junta de la Casa d`Orfes havia de anar vencent els obstacles previstos, arribà, finalment l`aprovació reial del projecte. Quant el i790 el Dr. Segarra va, finalment, sol•licitar a Carles IV l`aprovació oficial de les Constitucions i Col•legi, aquest acollia, ja, trenta tres nens i quinze nenes. Fins el tres d`abril de 1794 el Col•legi d`Orfes no va aconseguir el decret d`aprovació reial. La Desamortització de 1835 deixaria, però, a l`Institució a la misèria (13). i)La Desamortització El fet de com i de quina manera es procedí a realitzar la Desamortització dita de Mendizabal dona per moltes reflexions. Feia quasi un segle que el Consell de la Cambra de Madrit havia anat conformant un detallat expedient, estudi i compta de totes les propietats de l`Església Catòlica : Bisbats, cabildos catedrals, col•legiates, parròquies, ordres religioses, monestirs etc.etc .Potser si que era just i àdhuc convenient alguna mesura sobre els bens en mans mortes. S`evidencia que l`intel•ligència humana hi ha moments en que sembla que pot primfilar els temes, però son els més pocs. Segurament que molts dels que anys enrere havien anat preparant l`expedient sobre els bens de l`Església a pocs s`els hi hagués acudit realitzar la Desamortització de la forma que es va fer, de la forma més perversa en si mateixa que era ,quasi, possible. Els bens de l`Església, expropiats, per estar en les dites “mans mortes”, pesaren, quasi en bloc, als nobles i naixent burgesia etc. etc. Quedaren la majoria dels terrenys ermots, pobles sencers a la misèria etc. etc. Es varen destruir de soca i arrel multitud de monuments romànics, gòtics etc. del més alt valor, com es ara, centrant-nos a Barcelona, el Convent de Santa Caterina, la parròquia de Sant Jaume etc. etc.. Barcelona, sense aquella classe de Desamortització fàtua, seria ara la ciutat més monumental d`Espanya. Podien expropiar-se els dits i altres monuments, destinar-se a us públic, certament, però no enderrocar-los .Barcelona, a mitjans del segle XIX, podia perfectament expandir-se quasi per tot arreu.
VI Notes (Francesc Tort Mitjans) (l)-Josep
Climent signà el seu testament a Castelló
de la Plana el 14 de desembre de 1776. Es trova fidelment
ressenyat en el “Libro de Juntas que se celebran por
los Administradores de la Casa Colegio de Niños y
Niñas Huerfanos, establecida en esta Villa de Castellón
de la Plana por el Ilmo. Señor Dn. Josep Climent,
Obispo que fué de Barcelona”. Cf. Arxiu de
la Parròquia de Santa Maria de Castelló, Libro
de Juntas, ff. 1-58. Cf. etiam Tort Mitjans, Francesc, El
Obispo de Barcelona Josep Climent i Avinent (1706-1781).
Contribución a la Historia de la Teologia Pastoral
Tarraconernse en el siglo XIII, Editorial Balmes, 1978,
pp.387-90
Comunicacions
del Dr. Marc Antoni Adell a l'Aula Magna de la Universitat
de València el 19 d'Octubre del 2006 PATRIOTISME DE CLIMENT (*) “Quizá dirá V.I. que mi patriotismo es griego, romano o inglés, más yo entiendo que también es cristiano, pues Cristo Sr. Ntro. amó con la mayor ternura y con un amor de preferencia a su patria y Sto. Tomás enseña que debemos preferir su bien, al que podemos hacer en otra parte...” (Climent a R. Magi. TORT, 25).
2. El nivell territorial: quan escriu a Roda, justificant la seua renúncia al bisbat de Barcelona, argumenta: “...No conviene a esta Ciudad y Reino, porque siendo grande la carestía de hombres que tengan un justo amor a su Patria y celo del bien público, debo a Dios esta gracia...” (Climent a Roda, 22-III-1766. Citat per TORT, 15). Abans ja s’hi havia referit en el sermó de Sant Vicent, esmentat: “...Si tuviera la sabiduria que Flavio Josepho, gustoso la empleara en la defensa ò apologìa de mi patria...”, en referència a “esta Ciudad y Reyno”. I, en arribar a Barcelona, demana ser considerat català i sovint mostra respecte i afecte pel Principat en el seu conjunt, com ho feia, també, pel regne de València. Ara, en defensar la creació d’hospicis arreu del territori, afirma: “...los mismos pobres estarán mas gustosos en su patria ò cerca de ella y de sus parientes...” (Noticias..., 7) 3.
El nivell federal: no és infreqüent la referència
de Climent a l’antiga corona d’Aragó.
Al mateix sermó de Sant Vicent en fa esment explícit
de “la corona de Aragon”, amb ocasió
de la intervenció de Sant Vicent Ferrer en Casp,
arran de “...la muerte del rey Don Martín...”
Ja a Barcelona, se sentia identificat amb el patriotisme
dels catalans, com sabem i, al respecte, Llidó explica
com Climent defensava que “...la Junta de Barcelona
la dirijan políticos de la Corona de Aragón;
concretamente pide a Roda que nombre al castellonense Sisternes
y cese al castellano Rodríguez...” I és
que, en paraules del propi Climent a Roda, el tal Rodríguez
“...es enemigo no solo de los catalanes, sino de los
Reynos de la Corona de Aragón...de suerte que, corriendo
por su mano los expedientes de nuestra Patria, tendran mal
éxito...” (LLIDÓ, 387). I encara se
sincera més Climent amb Roda, quan s’exclama
“...si no se huviera trocado la suerte...a los Reynos
de la Corona de Aragón...” (Ib.) Aquesta expressió,
òbviament, és una mostra del coratge de Climent
que, tot i el respecte degut l’estatu quo de la monarquia
espanyola, no pot amagar el seu austracisme de nissaga.
En
el context general de les personalitats il·lustrades
del moment –proclius al cosmopolitisme i addictes
acrítics a la monarquia borbònica- destaca
la singularitat de Climent, antiregalista, vinclat a les
seues arrels i europeista alhora. Les reiterades referències
a la seua “pàtria” –Castelló,
València- cobraven dimensió territorial –regne
de València, Catalunya- i fins i tot política,
en hipotetitzar que el destí d’aquests “regnes”
–la Corona d’Aragó- podria haver estat
un altre, si el decurs de la guerra de Successió
haguera estat diferent. A més de mostrar-se clarament
partidari –i manifestar-ho de forma compromesa i directa-
que els càrrecs de responsabilitat i de govern d’aquells
territoris nostres, no podien deixar-se en mans alienes,
sinó que calia atorgar-los a funcionaris competents
i del país: cas del castellà Rodríguez
pel qui demanava el cessament i del castellonenc Sisternes,
per al que demanava el nomenament per a la Junta de Barcelona.
CLIMENT, VISITADOR D’ESCOLES
RESUM: Sorprèn, en un home tan ocupat com Climent, el temps i la minuciositat que dedicà a la visita d’escoles i que, segons les referències de què disposem, mai no les delegà en els seus col·laboradors, segurament perquè se sentia responsable directe del bon funcionament de les “escoles de minyons”. Més encara, però, sorprèn la metodologia emprada en les visites, que abastava des dels aspectes materials –edificis, llibres, dotacions econòmiques i de personal- fins a la dinàmica de la classe, on el mestre i els alumnes protagonitzaven l’acte didàctic i als que –mestre i alumnes- Climent dedicava una atenció i un afecte, especials. Això sense oblidar els altres integrants del fet educatiu: la família i les autoritats. Tot conformava, per a Climent, un conjunt indestriable –l’educació, l’ensenyança- de lectura no només individual –la “felicitat” de cada persona-, sinó social –la “pau” dels pobles-. Un exemple més de la manera de pensar i de fer d’aquell gran home. .................. (*) Dr. Marc Antoni Adell. Universitat de València (marc.adellauv.es) .................. A/a. del Dr. Tort Mitjans. Valencia 26-03-2014
Mentrestant rebeu una salutació de Valencia estant. Dr. Marc Antoni Adell i Cueva-Prof. sènior-UVEG. Carta sin ni acuso de recibo
El Dr. Marc Antoni Adell Cueva, autor principal de Josep Climent i Avinent. Antologia de textos, publicat per el Consell Valencià de Cultura- Biblioteca de Rescat, 2014, insisteix en que sigui un servidor el que tramiti amb V.E. la presentació del llibre a Barcelona. El Dr. Marc Adell em demana faci avinent el desig de que V.E presideixi l`acta de presentació, sol·licitant, a l`hora, sigui en la Facultat de Teologia, considerada hereua llunyana del Col·legi Episcopal de Climent. Queda a la decisió de V.E. senyalar dia i hora per el projectat acte al Seminari de Barcelona-Facultat de Teologia, o a on V.E. cregués més oportú fer-ho. Tant aviat V.E. atorgui la desitjada resposta positiva a la present petició i sol·licitud del Consell Valencià de Cultura a través del prestigiós professor, especialista en Pedagogia, i amant, dels que mes, de la figura de Climent el Dr. Mar Antoni Adell, i de jo mateix, procedirem a ultimar el projecte. Francesc Tort Mitjans 2014: Josep Climent i Avinent: Antologia de Textos. Estudi introductori de Marc Antoni Adell i Cueva i Francesc Tort Mitjans. Consell Valencià de Cultura. Pp. CLV i 566.
També del Dr. Marc Antoni Adell es pot consultar la més recent portada de "JOSEP CLIMENT I AVINENT: EPISTOLARI", en aquest enllaç.
Article sobre Josep Climent i Avinent enviat per la segona edició del Diccionario de la Historia Eclesiástica de España el 5 d´ocubre de 2006 José Climent i Avinent nace y muere en Castellón de la Plana 11-03-1706-/ 28-11-1781. Hijo de José, ciudadano hacendado, fallecido de paludismo en julio de 1705, y de Teresa, de labradores. Huérfano de padre seria su madre y familia Avinent quienes cuidarian de su educación.Concluidos los estudios primarios en Castellón a los 13 años es trasladado a Valencia iniciando los estudios filosóficos en su Universidad graduándose de Maestro de Artes a los 16 años. En 1726 al cumplir veinte años empieza a disponer de los bienes procedentes de su padre. Conseguido el doctorado en teología en 1727 y habiendo decidido seguir la carrera eclesiástica, conseguido un beneficio en la catedral de Valencia el año 1731 a sus 25 años es ordenado sacerdote.Inmerso en la fiebre de varias oposiciones en 1738 es nombrado por el arzobispo Mayoral , Maestro de Pajes. 1740-1748 párroco de Sant Bartomeu de Valencia destacando por su oratoria y la acción pastoral social hacia niños y niñas con la creación de una escuela, designio pastoral que le distinguirá en toda su trayectoria.Habiendo opositado a la canonjía Penitencial de Valencia en 1744 ,el 1748 consigue la Magistral que mantendrá hasta 1766 en que será nombrado obispo de Barcelona. El cabildo catedral de Valencia le confió gestionar en Madrid (1756-1760) el pleito sobre diezmos. En la corte no pasa desapercibido, conoce y le conocen relevantes políticos y eclesiásticos del momento. Aprende bien el camino de Madrid al Escorial a Aranjuez , Toledo etc. Roda, Aranda, Campomanes, Moñino, Quintero, Fernández de Córdoba, Eleta, etc. advierten, fácilmente, la personalidad y el ideario político y religioso de Climent. Tanto por su pastoral en valencia como por el hecho de haber fundado en la Universidad de Valencia la cátedra de “Locis Theologicis” se le reconoce como antijesuita y filojansenista. Barcelona era bastión importante de la influencia de la Compañía de Jesús así, pues, los Aranda y Roda, al fallecer el obispo de Barcelona, Asensio Sales, no dudaron de que Climent haría, al respecto, buen papel en Barcelona. Así aun en el supuesto de que hubiera quedado más o menos oculto su antirregalismo, clericalismo y episcopalismo en el marco de su ilustrado y diplomático porte, después de haber sido presentado, desde 1762, en diversas ternas episcopales, en 1766 es nombrado obispo de Barcelona.Siguiendo la pauta episcopalista ,y reales cedulas anteriores, decide ser consagrado obispo en la catedral de Tarragona el 23 de noviembre. Los días 4, 9 y l4 de diciembre de 1766 llega a Barcelona, toma posesión y predica su primer sermón en la catedral donde dijo : “Casi todos los valencianos son catalanes en el origen y, con corta diferencia, iguales son las costumbres y la lengua”. Emitido , a petición de la Cámara, su dictamen radicalmente favorable a la la expulsión de los jesuitas el 31 de marzo de 1767 y efectuada esta a los pocos días, el 26 de junio del mismo año convoca Sínodo Diocesano con el plan de aprovechar la coyuntura de la expulsión para erradicar de la pastoral diocesana los postulados jesuíticos, sínodo , preparado, pero no celebrado al no admitir fuera supervisado por funcionarios reales.Climent, pese a su edad, entró en Barcelona con ansias reformadoras en todos los campos de la pastoral sacramental y social. Con fecha del mismo26 de junio emite su edicto de creación de diez escuelas gratuitas en sendos conventos de Barcelona, publicando al efecto : Sentencias de la Sagrada Escritura vertidas en Castellano para la enseñanza de los niños de las escuelas…”.1768 y 1769 tienen suma importancia en la vida de Climent en Barcelona. En 1768 inicia la visita pastoral de todo el obispado con el plan de erradicar todo supuesto abuso como los exvotos, romerías, procesiones etc. En 1768 inicia su fructífera relación epistolar con l´Abbé Clement a través del cual Climent entra en relación directa con los movimientos episcopalistas europeos y con el Sínodo de la Iglesia de Utrech siendo de destacar que el episcopalismo de ambos soslaya el regalismo y antirregalismo de uno y otro. En el contexto del cambio pastoral operado en Barcelona tras la expulsión de los jesuitas y la presencia de un obispo que concibe la ilustración con una reforma radical , 1768 es también el año en que Climent entra en fuerte conflicto con el Ayuntamiento de Barcelona , solicitando el 26 de marzo el auxilio del brazo secular para desterrar de Barcelona las que califica como costumbres y prácticas profanas y “verdaderamente supersticiosas” introducidas en funciones litúrgicas, en romerias y procesiones especialmente en la procesión del Corpus de Barcelona.El pensamiento político religioso de Climent, que afloraba por doquier, aparece con nitidez en la publicación de su trascendente carta pastoral previa a la reimpresión decidida por el obispo de Las costumbres de los Israelitas y Cristianos del abad Claudio Fleury el 26 de marzo de 1769. Afloran en ella, por doquier, su episcopalismo, clericalismo y antirregalismo provocando serias reacciones tanto en el Vaticano como en Madrid. Clemente XIV pide que se le traduzca la carta al italiano y se queja a Carlos III de que el escrito era impropia de un obispo. A nivel vaticano dícese de que se habló de introducir la carta en el Indice. En España Manuel de Roda, amigo incondicional de Climent, de orden del Rey y de acuerdo con el Conde de Aranda, recopilados en Barcelona, por medio de Manuel Sisernes, fiscal de la Audiencia, valenciano amigo también del obispo, todos los escritos de Climent aparecidos hasta finales de 1769 para sujetarlos a juicio eclesiástico y político, cuidando del segundo los fiscales Campomanes y Moñino. Tanto obispos como fiscales emitieron dictamen. Los obispos y prelados del Consejo Extraordinario se muestran favorables mientras que los fiscales del Consejo denuncian el cariz antirregalista de la Carta y son del parecer de que fueran censurados los escritos de Climent obligando nueva edición corregida, lo que no llegó a suceder.El obispo de Barcelona, que sobre todo a partir de la relación y amistad con l`Abbé Clement, era conocido y valorado en Europa, se mantenía informado, a través de Gacetas, Mercurios, Nouvelles Eclesiastiques y cuantos escritos se referían a las relaciones Iglesia y Estado, temas destacados en las tertulias diarias vespertinas en palacio.Dejando por entendido de que los postulados ideológicos de Climent sitúan su clericalismo y episcopalismo, extremistas, en que el obispo está por encima, casi, de todo: por encima del Trono en múltiples aspectos e incluso por encima del Papa, mirado como “primus inter pares” se comprende el hecho de que Climent tenga, sobre todo a partir de 1769, bien definidos sus apoyos y sus contrarios en España y en Europa donde se agradece el apoyo del obispo a la Iglesia y Sínodo de Utrech.La situación de Climent en Barcelona se hubiera, quizá, mantenido de forma aceptable tanto por la corte como por el Vaticano de no haberse dado primero la enemistad con el capitán general de Cataluña el Conde de Ricla, a propósito, sobre todo de sus relaciones con “La Niña” y el hecho de que ascendido a Secretario de la Guerra aplicara a Cataluña sin excepción la r. c. de 1770 sobre quintas. El famoso Motín de Quintas acaecido en Barcelona el 4 de mayo de 1773, la preponderancia política que adquirió Climent logrando la quietud en Barcelona y Cataluña y la defensa en 1774 no solo de la recien creada Diputación de Colegios y Gremios, a la que ayudó política y económicamente, sino sobre todo la defensa a ultranza de los cuatro diputados que fueron apresados por orden del mismo presidente del Consejo Manuel Ventura Figueroa y los acontecimientos concomitantes y subsiguientes hicieron de que la Corte decidiera retirar a Climent de Barcelona y promoverle a otra diócesis donde no constituyera un peligro político. Efectivamente previo juicio político de sus últimas intervenciones se le promueve a principios de 1775 a la diócesis de Málaga. Agotando Climent todos los posibles recursos para que no se le removiera de Barcelona, vindicando constantemente sus acciones pastorales, sociales y políticas , la suerte estaba echada y, aunque no admitió ir a Málaga,nada ni nadie pudo detener la decisión de apartarle de Barcelona. Climent
resultó tremendamente afectado por la decisión
de verse removido sufriendo un ataque de hemipilegia debido
tato a su edad, disposición como sobre todo al afecto
y clamor popular especialmente de los más pobres.
Concluidos algunos planes previstos, como la bendición
del primer cementerio de Barcelona dicho de la “Mar
Bella” edificado a costas de la mitra y previos los
protocolos de rigor Climent deja de ser obispo de Barcelona
en el curso del viaje de retiro a la ciudad de Castellón
de la Plana donde había nacido y donde, después
de haber legado todos sus bienes a favor del Colegio de
Huérfanos de Castellón, por él fundado
el 28 de noviembre de 1781 fallecia habiendo mantenido,
hasta su muerte, frecuente relación con sus amigos
de Francia, Bélgica y de la misma ciudad de Barcelona
en cuya diócesis pensó siempre . Francesc Tort Mitjans (5-10-06)
Algunes
altres obres del mateix autor Aspectos
que limitan o anulan la responsabilidad de los actos humanos
a la luz de la moral católica. Tesina de licenciatura
dirigida por Gumersindo Bravo S.J. Biografía Histórica de Francisco Armanyà Font, O.S.A. obispo de Lugo y arzobispo de Tarragona (1718-1803), Vilanova i la Geltrú, 1967, 568 pp. Tesis doctoral en la facultat de Teologia de l’Universitat de Comillas dirigida per Quintín Aldea S.J. Presentació de A.Ferrer Pi. Introducció de F.Tort pp. 11-24. Obra esgotada a la venda existent en moltes biblioteques).
Índices de los volúmenes I-XX (1948-1967) de “Hispania Sacra”. “Hispania Sacra”, vol. XXVI pp. 401 a 495. El Obispo de Barcelona Josep Climent I Avinent 1706 a 1781. Contribución a la Historia de la Teología Pastoral Tarraconense en el siglo XVIII. Biblioteca Histórica de la Biblioteca Balmes. Serie II, vol. XXIX. Editorial Balmes. Barcelona, 1978. 452 pp. Presentació del Cardenal Arquebisbe de Barcelona Narcís Jubany i Arnau. Introducció de Joan Bonet i Baltà (editada també com a Col·lecció Fundació Moceen Jospep Sanabre, nº 2). A partir d’aquesta obra, com també de l’anterior, se n’han fet d’altres. Hi ha existències. Una mostra de les respostes de Catalunya i América a la consulta oficial sobre el foment dels teixits nacionals en els hàbits religiosos. En Contribució a la Història de l’Esglèsia Catalana. Homentatge a Moceen Joan Bonet i baltà. Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1983, pp. 91-108. La Universitat de Cervera: Una Institució Conflictiva. Miscel·lània Cerverina II. Centre Comarcal de Cultura. Cervera 1984, pp. 64-74. Mn. Lluís Vendrell i la Congreació Mariana de Vilanova (1923-1981). Resenya Biogràfica. Novena Históric – Pastoral de 1984 per... rector de la basílica de Santa Maria del Mar de Barcelona. Presentació de Ricard Soler i Garrigó. Vilanova i la Geltrú, 1984. pp. 67. Ha
col·laborat en El Diccionario de Historia Eclesiástica
de España. Diccionari d’Història
Eclesiástica de Catalunya. Diccionario de Historia
de Venezuela. |